2014. május 8., csütörtök

Ismeretlen terepen - túra a Börzsönyben

Ez egy romantikus kettesbenprogram volt anyák napján, Péterrel, ráadásul nem is futás, hanem túra, úgyhogy kevés szavas, inkább képekből álló beszámoló következik. Diósjenőről indultunk felfelé a sárga sáv jelzésen, a terv az volt, hogy belekóstolunk a Börzsöny Trail útvonalába - vacilláltam, hogy nevezzek-e erre a versenyre, 24 km, több, mint 1000 méter szintemelkedéssel. A faluból kiérve hamar erdőbe érünk, egyelőre nem meredeken, de emelkedik, aztán már meredeken is. Az első emelkedő vége körülbelül négy kilométer után a Závoz nevű tisztás, pihenőhely.

A kilátás lenyűgöző, alattunk Diósjenő és mögötte impozáns méreteivel a Naszály:

Megyünk tovább a sárgán, egy szélesebb gyalogút után, ahonnan néha érdemes a fák között kilesni balra, újabb tisztás vár virágokkal, a túlsó végében vadonatúj, vadlesnek is jó, de inkább kilátónak alkalmas kis építménnyel.

A tisztás sarkában balra fordulva keskeny ösvényre térünk, szép erdőben, nemsokára peremen, meredeken leszakadó hegyoldal mellett vezet az út.

A meredek ösvényen haladva, a leszakadó hegyoldal felé tekintve meglátom, hogy kitaposott ösvény vezet le az útról, sziklákhoz - és itt áll el újra a lélegzetem a kilátástól. Szinte körpanoráma: Naszály, Cserhát, Bükk, Mátra, talán Hollókő várát is látjuk.

Sajnos a kép nem tudja visszaadni a mélységet, de igazán mély völgy fölött lógáztuk a lábunkat, a völgyben pedig az alján álló fáktól a magas égig fecskék cikáztak.
Innen már csak egy rövid kaptató, és elértük a számunkra eddig ismeretlen Kámor csúcsát, amit tábla jelez. 662 méter, a Börzsöny csúcsaihoz képest mellékes kis hegy, miközben csak harminc méterrel alacsonyabb Dobogókőnél. Innentől nagyon szép erdőben, keskeny ösvény vezet lefelé.Két újabb tisztás után értük el a kék négyzet jelzést, és úgy döntöttünk, azon indulunk tovább. Ez kavicsos, széles erdei út, kerékpárral és autóval is járható, könnyű terep. A vége felé egészen friss jelzésváltoztatást találtunk, ami sem a Börzsöny-térképünkön, sem a turistautak.hu-n nincs még fenn: a kék négyzet jelzést levezetik a Királykút-forráshoz, majd egybeolvasztják a sárga négyzet aszfaltos útjával.

Továbbindulunk a sárga négyzeten lefelé, sajnos erdei úthoz képest meglehetősen erős rajta az autós, motoros forgalom. Viszont végig a Kemence-patak völgyében halad, ami nagyon szép. Végül letér az aszfaltról, és egy rövid emelkedővel újra Závoz tisztásán vagyunk. Itt uzsonnáztunk, a jelzett kidőlt fatörzsön ülve, a kilátásban gyönyörködve. Aztán visszatértünk a sárga négyzetre, majd pár lépés után le róla, és a zöld T (tanösvény) jelzésen mentünk vissza a faluba. Persze mielőtt visszatértünk, még sok látnivaló várt ránk, és szépen elolvastuk a tanösvény tájékoztató tábláit is, szerintem érdemes.
Bombatölcsér

Kemence-patak
Amikor a tanösvény a falu felett végetér, legalább három turistajelzés találkozik egymással. Innen már minden út Diósjenőre vezet :) Ajánlom a falu közepe táján a Véndiófa kocsmát, finom a teájuk, a sör meg olyan, mint másutt :)